چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ |۱۲ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 16, 2024
طباطبایی

حوزه/ امام جمعه اصفهان گفت: درس خارج یعنی درس هایی که خوانده اید را با یک نفر بالاتر از خود مباحثه کنید، باید هر لحظه چیزی یاد بگیرید، درس خارج خواندن یعنی ابتدای به کار بردن همه علومی که تاکنون خوانده اید.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان ، آیت الله سیدیوسف طباطبایی نژاد صبح امروز در جلسه تمهیدیه دروس خارج حوزه علمیه اصفهان ضمن تبریک ورود طلاب به درس خارج اظهار داشت: ورود به کار طلبگی با همه دشواری های آن یک کار بسیار با ارزش و با عظمت است و کار انبیاء بوده و این کار یعنی هدایت گری که کار پیامبران است.

وی افزود: همان گونه که پیامبران معصوم بودند و عنایت خاص خدا شامل حال آنها بود ما نیز باید خود را به همان مسیر هدایت کنیم، به این معنا که ابتدا خود را بسازیم، چرا که فردی که خود هدایت نشده باشد نمی تواند هدایتگری کند.

امام جمعه اصفهان با بیان روایتی در خصوص ارزش و جایگاه کسب علم دین گفت: در این روایت معصوم می فرماید: "کسی که از منزل خود خارج شود برای آن که قسمتی از علم الهی را فرابگیرد، این عمل به اندازه چهل سال عبادت است"

نماینده ولی فقیه در استان با تاکید بر فهم دین از نظر قرآن تصریح کرد: قرآن کریم نیز می فرماید " فَلَوۡلَا نَفَرَ مِن کُلِّ فِرۡقَةࣲ مِّنۡهُمۡ طَآئِفَة لِّیَتَفَقَّهُواْ فِی ٱلدِّینِ " منظور فهم دین و خداشناسی است و درست بوده که همه علوم مفید هستند، اما این علوم، علومی است که بشر به دنبال آن می رود و آنچه که شیطان اجازه رفتن به سوی آن را نمی دهد، علم دین است ولذا یک مرد قوی دینی می خواهد تا مقابل شیطان بایستد.

آیت الله طباطبایی نژاد اضافه کرد: اگر قصد فرد در آمدن به درس دین، هدایت گمراهان باشد، طلبگی از هر کاری بالاتر است و به این امر معتقد هستم و به این مسیرافتخار می کنم.

وی عنوان کرد: برخی از مردم نماز نمی خوانند و اگر می خوانند صحیح نمی خوانند و طلبه سعی در یاد دادن این امور به افراد دارد و این بسیار ارزشمند است و قابل مقایسه با پول و ثروت دنیا نیست.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به وجود برخی دشواری های مسیر طلبگی به ویژه در گذشته و فقر برخی از علما گفت: برخی از علما با فقر کار دین را جلو بردند، اما این مسائل می گذرد و البته گفته نشده که دنیا و طیبات و زینت آن را نداشته باشید.

آیت الله طباطبایی نژاد با بیان روایتی از امام رضا(ع) درباره ارزش تعلیم و تعلم علم اهل بیت(ع) افزود: حضرت در این روایت می فرماید " رَحِمَ اللّهُ عَبْدا اَحْیا أمْرَنا یَتَعَلَّمُ عُلُومَنا و یُعَلِّمُها النّاسَ، فَإِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا» ".

وی خاطر نشان کرد: از معصوم است که می فرماید: "اگر برای خدا یاد بگیرد و برای خدا عمل کند و برای خدا به دیگران بیاموزد در آسمان چنین انسانی بزرگ است"، بنابراین کار عظیم، کار هدایت است.

امام جمعه اصفهان به تبیین معنای درس خارج پرداخت و عنوان کرد: درس خارج یعنی درس هایی که خوانده اید را با یک نفر بالاتر از خود مباحثه کنید و باید هر لحظه چیزی یاد بگیرید، یعنی به حدی رسیده اید که خود باید مطالعه و تنظیم وقت کند، درس خارج خواندن یعنی ابتدای به کار بردن همه علومی که تاکنون خوانده اید.

وی اضافه کرد: ملّا یعنی انسان پر و آگاه، انسانی که آگاه باشد می داند که امروز اسراییل قصد تسلط نیل تا فرات را دارد که این به معنای گرفتن کربلا و نجف نیز است و در مرام یهود انسان های دیگر جایگاهی ندارند و برای آنها خلق شده اند و خود را فرزندان خدا می دانند.

امام جمعه اصفهان در توصیه های به طلاب درس خارج حوزه های علمیه اصفهان گفت: سعی کنید فهم دینی خود را بیشتر کنید و تا جای ممکن روایت در ذهن داشته باشید، چرا که روایت ائمه اطهار(ع) به انسان نور، علم و دانش می دهد.

وی اضافه کرد: حکمت ها و نامه های نهج البلاغه را بخوانید و در حفظ قرآن کوشا باشید و کار اساسی این است، زیرا این امور سبب استحکام درس طلبگی بوده و تربیت علمی و دینی برای طلبه به همراه دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha